NLFR

Twister

 
Lichamelijke opvoeding
8 tot 9 jarigen
1 uur

Zelfstandigheid en eigen initiatief wordt in praktijk gebracht door te werken aan sociale vaardigheden om contact te leggen, samen te werken en in groepsverband te werken.

Stap voor stap

1

De eerste stap is het maken van de cirkels waarin we onze handen en voeten zullen plaatsen. Daarvoor moeten we 6 cirkels uit blauw karton, 6 cirkels uit rood karton, 6 cirkels uit groen karton en 6 cirkels uit veelkleurig karton maken. We tekenen de cirkels met een diameter van ongeveer 10 cm op het karton van elke kleur. In het totaal moeten we 24 cirkels tekenen.

01
2

Zodra we ze hebben getekend, knippen we ze uit en plakken we ze op het inpakpapier. Daarbij maken we 4 kolommen, nl. één van elke kleur, en 6 rijen.

02
3

Om het speelbord te maken, knippen we 4 kleine cirkels van elke kleur uit die we met de Power Pritt plakstift op een vierkante basis uit wit karton kleven.

03
4

Tot slot schrijven we de spelinstructies erop: rechterhand plaatsen, linkerhand plaatsen, rechtervoet plaatsen en linkervoet plaatsen.

04
Meer?

Om rond ritme te werken, kunnen we in elke cirkel een andere muzieknoot tekenen en aan onze leerlingen vragen om een toonladder te zingen terwijl ze van cirkel naar cirkel springen.

Benodigdheden

  • Inpakpapier
  • Gekleurd karton
  • Wit karton
  • Potlood
  • Schaar
  • Power Pritt plakstift

Doelstelling

Algemeen

  • Het spel 'Twister' maken.

Specifieke kenmerken

  • Werken rond evenwicht en lichaamsbeheersing.
  • Samenspelen bevorderen.
  • Creativiteit en verbeelding stimuleren.

Methodologie

  • Statisch en dynamisch evenwicht.
  • Motorische controle en lichaamsbeheersing.
  • Respect jegens personen die aan het spel deelnemen en verwerping van asociaal gedrag.
  • Begrip, aanvaarding en naleving van de spelregels en een verantwoordelijke houding wat de afgesproken strategieën betreft.