NLFR

Jongleerringen

 
Lichamelijke opvoeding, Leren Leren
10 tot 11 jarigen
1 uur

De Competentie om te leren hoe je moet leren wordt ontwikkeld vanuit het doorzettingsvermogen in het leerproces en vanuit de waardering ervan als een verrijking van het persoonlijk leven. Ook impliceert dit dat je jezelf moet kunnen beoordelen, fouten moet kunnen aanvaarden en van anderen en samen met anderen moet kunnen leren.

Zelfstandigheid en eigen initiatief worden ontwikkeld door de vaardigheid om gezamenlijke projecten te bedenken, ondernemen, ontwikkelen en beoordelen en dit alles met creativiteit, vertrouwen, verantwoordelijkheid en een kritisch oog.

Stap voor stap

In eerste instantie verdelen we de klas in 4 groepen om beter te kunnen werken. Om de jongleerringen te maken, moet elke leerling allereerst met potlood en papier een sjabloon tekenen voor de ring die hij/zij wilt maken. Mogelijke afmetingen zijn 25 cm voor de binnendiameter en 30 cm voor de buitendiameter. Zodra we de ring hebben getekend, knippen we hem uit en onze sjabloon is klaar.

1

Bij de volgende stap tekenen we de contouren van de papieren sjabloon over op de kartonnen dozen. We doen dit voor elke ring die we nodig hebben, namelijk 3 ringen per persoon. Als we de ringen hebben overgetekend, knippen we ze uit met een schaar.

01
2

Als het karton dun is, moeten twee uitgeknipte ringen aan elkaar worden gekleefd met universele Pritt lijm.

02
3

Vervolgens kleven we krantenpapier op de ringen met witte Pritt lijm.

03
4

Tot slot versieren we de ringen. Hiervoor knippen we fijne repen uit de verschillende resten stof, die we met universele Pritt lijm op de ringen kleven. Nu hoeven we alleen nog maar aan de jongleeroefeningen te beginnen.

04
Meer?

Om de activiteit uit te breiden, kun je extra materiaal maken om verschillende jongleeroefeningen te doen, zoals jongleerballen, cariocas of zelfs een diabolo.

Benodigdheden

  • Kartonnen dozen
  • Potlood
  • Krantenpapier
  • Schaar
  • Stoffen
  • Universele Pritt lijm
  • Witte Pritt lijm

Doelstelling

Algemeen

  • Jongleerringen maken om jongleeroefeningen te doen.

Specifieke kenmerken

  • Eigen materiaal maken.
  • Kennismaken met verschillende soorten spellen en deze vervolgens in de vrije tijd beoefenen.
  • Creativiteit en groepswerk stimuleren.

Methodologie

  • Organisch-functionele elementen in verhouding tot beweging.
  • Kennis en beheersing van het lichaam in rust.
  • Waardering van lichaamsbeweging voor een stabiele en betere gezondheid.