NLFR

Experiment met de krachten!

 
Wetenschap en techniek
8 tot 9 jarigen
1 uur

De Competentie van kennis en interactie op het gebied van de fysieke wereld wordt ontwikkeld door eigen processen en handelingen in het kader van methodische analyse en wetenschappelijk onderzoek in de praktijk te brengen: pertinente problemen afbakenen en stellen, directe en indirecte observaties verrichten, vragen formuleren, informatie opsporen, verkrijgen en analyseren, mogelijke oplossingen of hypotheses bepalen en tegenover elkaar plaatsen.

Zelfstandigheid en eigen initiatief wordt in de praktijk gebracht door ideeën in handelingen om te zetten, m.a.w. door zich doelen te stellen en projecten te plannen en uit te voeren.

Stap voor stap

Verdeel de klas in 4 groepen. Geef elke groep een schoendoos en een ei. Leg hen vervolgens het experiment uit dat we gaan doen: een schoendoos met een ei erin door het raam gooien tot op de speelplaats van de school. Nadat het experiment gekend is, krijgen ze de volgende uitdaging voorgeschoteld: elke groep moet de doos watteren met recyclebaar materiaal, zodat het ei niet zou breken tijdens de val. De groep die hierin slaagt, wint de uitdaging.

1

Allereerst personaliseren we het ei door het te verven met kleurpigmenten.

01
2

Elke groep moet zijn doos versieren met decoratieve elementen of verf.

02
3

Ze moeten de doos watteren met de beschikbare materialen en verstevigen met de Pritt plakstift. Vervolgens moeten ze verschillende hypotheses formuleren en voorspellen wat er volgens hen zal gebeuren.

03
4

Als alle groepen klaar zijn, leggen we het ei in de doos en voeren we het experiment uit. Eén lid van elke groep gooit de doos door het raam tot op de speelplaats. Nadien gaat de hele klas naar de speelplaats en wordt er gekeken of het ei stuk is en of de opgestelde hypotheses al dan niet zijn uitgekomen.

04
Meer?

Om de activiteit uit te breiden, kun je de week van de experimenten organiseren. Je leerlingen zijn wetenschappers die onderzoek en experimenten moeten doen binnen de thema's die hen het meest interesseren. Als hun onderzoek is afgerond, kunnen ze het aan de andere klassen van de school voorstellen.

Benodigdheden

  • 4 schoendozen
  • 4 eieren
  • recyclebaar materiaal (krantenpapier, gebruikt papier, katoen,...)
  • kleurpigmenten
  • Pritt plakstift

Doelstelling

Algemeen

  • De zwaartekrachten kennen.

Specifieke kenmerken

  • Hypotheses opstellen en verwerpen.
  • Onze eigen projecten maken om experimenten te verrichten.
  • Zelfstandigheid en creativiteit stimuleren.

Methodologie

  • Herkenning van gekende krachten die voorwerpen doen bewegen of vervormen. Zwaarte- of afstootkrachten.
  • Plannen en uitvoeren van eenvoudige experimenten om de eigenschappen en het gedrag van alledaagse materialen te bestuderen, waarbij verklarende voorspellingen over de resultaten worden gedaan.