NLFR

Ontwerpen van het zonnestelsel en de zon in 3D

 

Solar_Final

Motivering

De kennis en omgang met de fysieke wereld wordt geoefend, name de correcte perceptie van de fysieke ruimte waarin we leven en de menselijke activiteit die zich erin afspeelt, zowel op grotere schaal als in de onmiddellijke omgeving.

De wiskundige kennis wordt geoefend door de werkelijkheid te leren uitbeelden en te intepreteren op basis van de beschikbare informatie.

Stap voor stap

1

Om het zonnesysteem samen te stellen, maken we eerst de planeten. We verdelen daartoe de klas in 10 groepen en elke groep maakt een andere planeet of de zon

 
2

Om de banen te maken, gebruiken we de schuimrubberen ballen. Voor een meer waarheidsgetrouw oppervlak kleven we er krantenpapier op met een mengsel van water en witte Pritt-hobbylijm. Met behulp van een penseel bedekken we het oppervlak van alle planten met het krantenpapier en lijmmengsel.

Solar _1
3

Wanneer de planeten klaar zijn, laten we ze drogen en vervolgens verven we ze in hun karakteristieke kleuren.

Solar _2
4

Om een mobiel te maken, maken we met behulp van de schroeven een gaatje in het midden van elke planeet, waar we een visdraad door steken.

Solar _3
5

Tenslotte maken we de visdraden vast aan een houten balkje. Wanneer de afbeelding klaar is, nodigen we de kleuterklassen uit om ons zonnestelsel te komen bezoeken en vragen we onze leerlingen om een korte mondelinge toelichting te geven

Solar _4

Extra activiteit

Om ons zonnestel beter te kennen, kunnen we de belangrijkste satellieten bestuderen en deze in ons zonnestelsel opnemen.

Benodigdheden

  • krantenpapier
  • schuimrubberen ballen
  • witte Pritt-hobbylijm
  • water
  • verf
  • penselen
  • schroeven
  • schaar
  • houten plankje

Doelstelling

Algemeen

  • Het zonnestelsel uitbeelden.

Specifieke kenmerken

  • De planeten van ons zonnestelsel leren kennen.
  • De kenmerken van ons zonnestelsel en van de planeten leren kennen.

Methodologie

  • Het universum. Het zonnestelsel.