NLFR

Wandtapijt

 
Artistieke ontwikkeling, Sociale vaardigheden
8 tot 9 jarigen
1 uur

Wandtapijt

Bij deze activiteit wordt rond alle competenties gewerkt en worden de volgende zaken gestimuleerd: schriftelijke en mondelinge communicatie, vaardigheid om problemen op te lossen in de fysieke wereld die hen omringt, vaardigheid om informatie te verwerken en produceren, kennis van de sociale realiteit, vaardigheid om elementen te produceren voor zelfstudie en zelfevaluatie en vermogen om samen te werken en in groepsverband te werken.

Stap voor stap

Om onze kunsttentoonstelling te maken, verdelen we de klas in 4 groepen. Elke groep moet een wandtapijt maken dat hoofdzakelijk bestaat uit textiel en waarbij het gebruik van verschillende texturen en materialen wordt gestimuleerd. Om aan het wandtapijt te beginnen, moeten we een materiaal kiezen dat als ondergrond zal dienen. In dit geval gebruiken we een kledingtas.

1

Allereerst maken we de decoratieve elementen. Hiervoor kunnen we touwtjes van verschillende grootte en kleur gebruiken, waarmee we verschillende vormen maken terwijl we ze op de ondergrond plaatsen. Ook kunnen we stukken stof toevoegen en plastic of aluminium materiaal dat we niet meer in de klas gebruiken.

01
2

We kunnen de compositie nu verder afwerken door de verschillende onderdelen op te vrolijken met verf of kleurstof.

02
3

Vervolgens kleven we de stof van de zak met universele Pritt lijm op een pluimkarton.

03
4

Als we alle decoratieve elementen hebben, kleven we al het materiaal vast met de Power Pritt plakstift. Zodra het wandtapijt klaar is, moet elke groep de medeleerlingen een mondelinge uitleg van het kunstwerk geven.

04
Meer?

Om de activiteit uit te breiden, kun je aan de hand van foto's, video's en tekst een reportage maken van het verrichte werk en deze op de blog van de school publiceren.

Benodigdheden

  • Zakken
  • Stoffen
  • Touw
  • Recyclebaar materiaal
  • Pluimkarton
  • Power Pritt plakstift
  • Universele Pritt lijm

Doelstelling

Algemeen

  • Een wandtapijt maken met verschillende materialen en ondergronden.

Specifieke kenmerken

  • Zelfstandigheid en initiatief stimuleren.
  • Projecten plannen.
  • Leren om zichzelf te organiseren en te plannen.

Methodologie

Kennis rond de kennisdomeinen van het natuurlijk, sociaal en cultureel milieu, artistieke opvoeding, lichamelijke opvoeding, Spaanse taal en literatuur, mede-officiƫle taal en literatuur, vreemde taal en wiskunde.