NLFR

Mandala: vouwpapier en dripping

 
Artistieke ontwikkeling
6 tot 7 jarigen
1 uur

Mandala

De Artistieke en culturele competentie wordt ontwikkeld door eigen initiatief, fantasie en creativiteit te stimuleren en zich door middel van artistieke codes te uiten.

De Competentie van kennis en interactie op het gebied van natuurkunde wordt in praktijk gebracht door te werken aan de vaardigheid om te interageren op het gebied van natuurkunde en te werken met materiaal dat is ontstaan door menselijk handelen.

Stap voor stap

1

We gebruiken wit karton als basis; met de Pritt-stift plakken we het gewone papier op de basis.

01
2

Vervolgens verf je het papier door de artistieke Dripping- of Druppeltechniek toe te passen; voor deze techniek maak je de kwast nat met verf en laat je deze op het papier druppelen.

02
3

Zodra de verf droog is, knippen we het papier in de vorm van een aardbol en vouwen we hem dubbel. Als we het papier op verschillende punten inknippen zorgen we voor een decoratief tintje.

03
4

Tot slot plakken we met de Pritt alleslijm een houten stokje op onze nieuwe creatie.

04
Meer?

Willen uw leerlingen nog meer experimenteren met verschillende artistieke technieken dan kunnen ze linnendoek verven met actionpainting.

Benodigdheden

  • Wit karton
  • Gewoon papier
  • Schaar
  • Verf
  • Kwast
  • Houten stokjes
  • Pritt-stift
  • Pritt alleslijm

Doelstelling

Algemeen

  • Een werkstuk maken middels de papiervouw- en drippingtechniek.

Specifieke kenmerken

  • Ontwikkelen zintuiglijk gevoel.
  • Creativiteit stimuleren.
  • Genieten van de bewerking en observatie van materiaal.

Methodologie

  • Zintuiglijke observatie en onderzoek van de elementen die aanwezig zijn in de artistieke, kunstmatige en natuurlijke omgeving.
  • Zintuiglijk onderzoeken van natuurlijke en kunstmatige texturen van de mogelijkheden en kwaliteiten van organische en anorganische materialen.